ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 6 – 7 ΜΑ΅ΙΟΥ 2017

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το διήμερο σεμινάριο με θέμα:

«Στα μονοπάτια της ελιάς»

από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή οι εργασίες του διήμερου σεμιναρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, με θέμα: «Στα μονοπάτια της ελιάς», που διοργάνωσε το ΚΠΕ Καλαμάτας στις 6 και 7 Μαΐου 2017, ως συντονιστικός φορέας του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «ΕΛΙΑ». Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ Καλαμάτας (Θουκυδίδου 2, Καλαμάτα) και στο Τμήμα Ελαίας και Οπωροκηπευτικών Καλαμάτας ΕΛΓΟ Δήμητρα.

Στο σεμινάριο συμμετείχαν εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, οι οποίοι προέρχονται από σχολεία όλης της Ελλάδας και ανήκουν στο Δίκτυο «ΕΛΙΑ», Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων, οι οποίοι έχουν σχολεία τους στο Δίκτυο, εκπαιδευτικοί μέλη Παιδαγωγικών Ομάδων των συνεργαζόμενων με το Δίκτυο ΚΠΕ και μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής του Δικτύου.

Η έναρξη των εργασιών έγινε το απόγευμα του Σαββάτου 6 Μαΐου με καλωσόρισμα από τον Υπεύθυνο του ΚΠΕ Καλαμάτας, Γεώργιο Παναγόπουλο.

Στο σεμινάριο διαβάστηκαν χαιρετισμοί του Περιφερειακού Διευθυντή Π. και Δ. Εκπ/σης Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Πετρόπουλου και του Διευθυντή Α/θμιας Εκπ/σης Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Οικονομόπουλου ενώ παρευρέθηκε και απηύθυνε χαιρετισμό ο Διευθυντής Β/θμιας Εκπ/σης Μεσσηνίας κ. Γεώργιος Σταματόπουλος.

Τη βραδιά άνοιξε η φιλόλογος καθηγήτρια, ηθοποιός και παραμυθού, Χριστίνα Δίμιζα με το παραμύθι «Η ελιά της μαμής».

Το θεωρητικό πλαίσιο του σεμιναρίου περιλάμβανε τους εισηγητές:

  • Ελένη Βολονάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

  • Παναγιώτη Κάτσαρη, Γεωπόνος Βιοτεχνολόγος, Υπεύθυνος Εργαστηρίου Ελαιολάδου του Τμήματος Ελαίας και Οπωροκηπευτικών Καλαμάτας ΕΛΓΟ Δήμητρα

  • Μαρινέλλα Κατσιλιέρη, Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Πολιτιστικού Προγράμματος Πολιτιστικού Οργανισμού «Δρόμοι της Ελιάς»

  • Θεοδώρα Κολοκοτρώνη, Επικεφαλής Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης, Europe Direct Καλαμάτας

  • Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος & Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού

  • Βασίλειο Πουλόπουλο, MSc, PhD, Μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής, Επιστημονικός Συνεργάτης Πανεπιστημίου Πελοποννήσου / ΤΕΙ Πελοποννήσου

Την Κυριακή το πρωί, οι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν:

  • το Διαπιστευμένο Εργαστήριο Ποιοτικού Ελέγχου Ελαιολάδου του Τμήματος Ελαίας και Οπωροκηπευτικών Καλαμάτας – ΕΛΓΟ Δήμητρα,

  • το Υπεραιωνόβιο ελαιόδεντρο – μητρικό φυτό της ποικιλίας Καλαμών,

  • τον χώρο «υδρονέφωσης» του Τμήματος Ελαίας και Οπωροκηπευτικών Καλαμάτας ΕΛΓΟ Δήμητρα με τις «θυγατέρες ελιές» – θυγατρικά φυτά της «μάνας ελιάς» και ενημερώθηκαν από τον Γεωπόνο Βιοτεχνολόγο – Υπεύθυνο του Εργαστηρίου Ποιοτικού Ελέγχου Ελαιολάδου του Τμήματος Ελαίας και Οπωροκηπευτικών Καλαμάτας – ΕΛΓΟ Δήμητρα, Παναγιώτη Κάτσαρη.

Στη συνέχεια στους χώρους του ΚΠΕ Καλαμάτας, παρουσίασαν τις εργασίες και τις δράσεις τους τα μέλη των συνεργαζόμενων ΚΠΕ, οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων καθώς και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων – μέλη του Δικτύου «ΕΛΙΑ».

Ακολούθησε επίσκεψη στις εκθέσεις:

    1. Αναρτημένων παρουσιάσεων (posters) και κατασκευών των εκπαιδευτικών – μελών του Δικτύου «ΕΛΙΑ» και

    2. Προϊόντων επεξεργασίας και τυποποίησης ελιάς και ελαιολάδου, μεσσηνιακών επιχειρήσεων, που λειτουργεί στο ΚΠΕ Καλαμάτας.

Επίσης, κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου, έγινε συνάντηση εργασίας της Συντονιστικής Επιτροπής του Δικτύου.

Η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Καλαμάτας οφείλει να ευχαριστήσει όλους τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς για τη συνεργασία και την ομαδικότητα που έδειξαν και τους εισηγητές και συντονιστές των εργαστηρίων για την άριστη συνεργασία.

Για το ΚΠΕ Καλαμάτας,

Ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ

Γεώργιος Παναγόπουλος

Εισηγήσεις του σεμιναρίου

«Η ελιά της μαμής» 

Χριστίνα Δίμιζα,  Ηθοποιός,  Φιλόλογος Καθηγήτρια, Παραμυθού

«Παρουσίαση δράσεων του Δικτύου ΕΛΙΑ»
Γεώργιος Παναγόπουλος, Υπεύθυνος ΚΠΕ Καλαμάτας
«Περίπατος ρητορικής και φιλοσοφίας»

Ελένη Βολονάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Φιλολογίας

«EPD και PEF – Περιβαλλοντική πιστοποίηση προϊόντος και περιβαλλοντικό αποτύπωμα ελιάς και ελαιολάδου»

 Παναγιώτης Κάτσαρης, Γεωπόνος Βιοτεχνολόγος, Υπεύθυνος Εργαστηρίου Ελαιολάδου του Τμήματος Ελαίας και Οπωροκηπευτικών Καλαμάτας ΕΛΓΟ Δήμητρα

«Ευρωπαϊκές διαδρομές βιώσιμης ανάπτυξης & γαστρονομίας στους τόπους της ελιάς – Παρουσίαση Well-O-live»

 Μαρινέλλα Κατσιλιέρη, Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Πολιτιστικού Προγράμματος, Πολιτιστικός Οργανισμός «Δρόμοι της Ελιάς»

Θεοδώρα Κολοκοτρώνη, Επικεφαλής Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης, Europe Direct Καλαμάτας

«Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και σύμβαση για τη διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO 2003)»

Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος & Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού

«Χαρτογράφηση των μονοπατιών της ελιάς και δημιουργία διαδραστικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας»

Βασίλειος Πουλόπουλος, MSc, PhD, Μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής, Επιστημονικός Συνεργάτης Πανεπιστημίου Πελοποννήσου / ΤΕΙ Πελοποννήσου

Παρουσιάσεις δράσεων και προγραμμάτων συνεργαζόμενων ΚΠΕ

1.   «Ελιά: Μια εκπαιδευτική πρόταση του ΚΠΕ Αρχανών ? Ρούβα ? Γουβών»         

             Ειρήνη Δερμιτζάκη, Έλενα Φανιουδάκη, ΚΠΕ Αρχανών ? Ρούβα ? Γουβών

2.   «Μνήμες των δένδρων στον κάμπο των Μολάων»

       Μαρία Μυλωνά, Νικόλαος Παπαδάκης, ΚΠΕ Μολάων

3.  «Έλλη? η ελίτσα»

             Δημήτριος Καραγιώργος, ΚΠΕ Στυλίδας – Υπάτης

Παρουσιάσεις Υπευθύνων Π.Ε. και Σχ. Δραστηριοτήτων 1. «Διαδρομές με αφετηρία τις υπεραιωνόβιες ελιές της Αθήνας»

              Δάφνη Γαβρίλη, Υπεύθυνη Π.Ε. Β/θμιας Εκπ/σης Α΄Αθήνας

 

2. «Η καλλιέργεια της ελιάς στην κοιλάδα των Τεμπών μαθαίνει φύση, υγεία και πολιτισμό στους μαθητές της Λάρισας»

             Κωνσταντίνα Χατζημίχου – Καλούση, Υπεύθυνη Σχ. Δρ. Α/θμιας Εκπ/σης      

             Λάρισας

4. «Τα ελαιόδεντρα του Γερακίου στον χώρο και στον χρόνο»

Δημήτριος Βαχαβιώλος, Υπεύθυνη Σχ.Δρ. Β/θμιας Εκπ/σης  Λακωνίας 

Ανθή Σαράντη, Εκπαιδευτικός ΠΕ 04.01, Γυμνάσιο Γερακίου

Φωτογραφίες στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.dropbox.com/sh/vmzqhn9f1gtfc3g/AAC_f4J7APsIYedY7UgP8bFPa?dl=0

Παρακολούθηση θεωρητικού πλαισίου από τους συμμετέχοντες, στο αμφιθέατρο του ΚΠΕ Καλαμάτας
Από την επίσκεψη στο Εργαστήριο Ελαιολάδου
Από την επίσκεψη στο υπεραιωνόβιο ελαιόδεντρο «μάνα ελιά Καλαμάτας»
Από την επίσκεψη στο χώρο υδρονέφωσης

Λεζάντες επισυναπτόμενων φωτογραφιών

ΦΩΤΟ 1 – Παρακολούθηση θεωρητικού πλαισίου από τους συμμετέχοντες, στο αμφιθέατρο του ΚΠΕ Καλαμάτας

ΦΩΤΟ 2 – Από την επίσκεψη στο Εργαστήριο Ελαιολάδου

ΦΩΤΟ 3 – Από την επίσκεψη στο υπεραιωνόβιο ελαιόδεντρο «μάνα ελιά Καλαμάτας»

ΦΩΤΟ 4 – Από την επίσκεψη στο χώρο υδρονέφωσης .

Εκπαιδευτικό υλικό «Τα αιωνόβια δέντρα, οι αξίες τους και η σημασία τους για τη διατήρηση της βιοποικιλότητες»

Πρόκειται για εκπαιδευτικό υλικό που σχεδιάστηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στο πλαίσιο του διεπιστημονικού προγράμματος ΘΑΛΗΣ. Αποτελεί μέρος της συνεργασίας του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας-Γιαννιτσών με το εν λόγω πανεπιστήμιο, με δικαίωμα να το αξιοποιεί η εκπαιδευτική κοινότητα για τις ανάγκες του έργου μας, καθώς συνάδει με τους στόχους του Δικτύου «ΕΛΙΑ». Τίτλος του είναι «Τα αιωνόβια δέντρα, οι αξίες τους και η σημασία τους για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας».

Κάντε κλικ στους συνδέσμους για να κατεβάσετε το εκπαιδευτικό υλικό.

Βιβλίο: Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

Βιβλίο Για Εκπαιδευτή

Πρακτικά συνάντησης Συντονιστικής Επιτροπής Εθνικού Δικτύου «ΕΛΙΑ»

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ «ΕΛΙΑ»

ΚΠΕ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ, 7 ΜΑΙΟΥ 2017

ΠΡΑΚΤΙΚΑ

Την Κυριακή 07/05/2017 συνήλθε σε συνεδρίαση η Συντονιστική Επιτροπή του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «ΕΛΙΑ», στο ΚΠΕ Καλαμάτας.

Παρόντα ήταν τα μέλη: Γεώργιος Παναγόπουλος Υπεύθυνος ΚΠΕ Καλαμάτας, Γεώργιος Καραμπάτος Εκτελεστικός Διευθυντής του Πολιτιστικού Οργανισμού «Δρόμοι της Ελιάς», Δήμητρα Μιχαλακοπούλου μέλος Π.Ο. του ΚΠΕ Καλαμάτας, Πέτρος Γαβράς Υπεύθυνος ΚΠΕ Κρεστένων, Ελένη Νιάρχου Υπεύθυνη Π.Ε. Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης Γ΄ Αθήνας, Ιωάννα Ντίνου Υπεύθυνη Π.Ε. Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Γ΄ Αθήνας καθώς και τα αναπληρωματικά μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής του Δικτύου: Μαρία Μυλωνά μέλος Π.Ο. του ΚΠΕ Μολάων, Δημήτριος Σαρρής Υπεύθυνος Σχ. Δραστ. Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης Μεσσηνίας.

Αφού διαπιστώθηκε απαρτία, έγινε σύσταση της επιτροπής με τα παρόντα μέλη, ως ακολούθως:

  • Γεώργιος Παναγόπουλος: Πρόεδρος

  • Γεώργιος Καραμπάτος: Αντιπρόεδρος

  • Δήμητρα Μιχαλακοπούλου: Γραμματέας

  • Πέτρος Γαβράς: Ταμίας

  • Ελένη Νιάρχου: Μέλος

  • Ιωάννα Ντίνου: Μέλος

  • Μαρία Μυλωνά: Μέλος

  • Δημήτριος Σαρρής: Μέλος

Αρχικά έγινε ενημέρωση για την πορεία του Δικτύου και έγιναν προτάσεις για δράσεις για το επόμενο σχολικό έτος 2017-2018.

Στο πλαίσιο διεθνούς συνεργασίας μεσογειακών χωρών, το ΚΠΕ Καλαμάτας έχει οριστεί ως Info Point (σημείο ενημέρωσης) για την προώθηση της Μεσογειακής Διατροφής και των τοπικών αγροτικών προϊόντων, με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού, κυρίως παιδιών και νέων, στη Μεσογειακή Διατροφή (έργο MedDietMediterranean Diet Info Point project). Η δράση γίνεται σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Δρόμοι της Ελιάς», ο οποίος ασχολείται και με τη δημιουργία «Τράπεζας Γαστρονομικού Πολιτισμού» και προτείνει την αξιοποίησή της στην εκπαιδευτική διαδικασία και σε ευπαθείς ομάδες.

Για την προώθηση της Μεσογειακής Διατροφής το ΚΠΕ Καλαμάτας συνεργάζεται και με το Μανιατάκειο Ίδρυμα.

Στο πλαίσιο των δράσεων του Δικτύου, το ΚΠΕ Καλαμάτας συνεργάζεται με το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακοπούλου για τη δημιουργία αλληλεπιδραστικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με στόχο την προβολή και ανάδειξη των μονοπατιών με τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα και της Μεσσηνίας.

Επίσης το ΚΠΕ Καλαμάτας, συνεργάζεται με τη Διεύθυνση Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος & Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού για την ένταξη των μονοπατιών με τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα στην Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά και την κατάθεση της δράσης ως καλή πρακτική στην UNESCO.

Στη συνέχεια συζητήθηκαν θέματα λειτουργίας του Δικτύου, οι συμμετοχές και οι συμπράξεις σχολείων, οι επιμορφωτικές συναντήσεις εκπαιδευτικών, η συνέχιση των καταγραφών υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων, οι συνεργασίες με Πανεπιστήμια, Τ.Ε.Ι. και φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ο προγραμματισμός δράσεων. Ελήφθησαν οι εξής αποφάσεις:

  1. Οι σχολικές μονάδες να αποστέλλουν την Αίτηση και το Πρωτόκολλο Συνεργασίας στον Υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Σχολικών Δραστηριοτήτων με ταυτόχρονη κοινοποίηση στο συντονιστικό ΚΠΕ, χωρίς κοινοποίηση και υπογραφή από τα συνεργαζόμενα ΚΠΕ. Ο Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Σχολικών Δραστηριοτήτων θα υπογράφει το Πρωτόκολλο Συνεργασίας και θα το προωθεί μαζί με την Αίτηση στο συντονιστικό ΚΠΕ. Το συντονιστικό ΚΠΕ θα αναρτά στην ιστοσελίδα του τα σχολεία-μέλη του Δικτύου.

  2. Όσον αφορά στη διαχείριση των προσωπικών στοιχείων (τηλέφωνο, διεύθυνση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο Δίκτυο, να είναι στη διάθεση του Δικτύου προς χρήση, αλλά δεν θα αναρτώνται στο διαδίκτυο.

  3. Τα σχολεία θα εντάσσονται στο Δίκτυο για ένα σχολικό έτος και θα έχουν δικαίωμα να συνεχίσουν για ακόμα ένα έτος με μια απλή επιβεβαίωση, η οποία θα γίνεται στον Υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Σχολικών Δραστηριοτήτων, ο οποίος θα ενημερώνει το συντονιστικό ΚΠΕ.

  4. Το συντονιστικό ΚΠΕ θα αναρτά στην ιστοσελίδα του τις εργασίες και το παραγόμενο υλικό των σχολείων-μελών του Δικτύου. Επίσης θα παρέχει πληροφορίες για τις εργασίες σχολείων-μελών που δεν μπορούν να αναρτηθούν λόγω του μεγάλου όγκου δεδομένων τους και βρίσκονται στο αρχείο του Δικτύου στο ΚΠΕ Καλαμάτας.

  5. Να διευρυνθεί το υφιστάμενο πλαίσιο συνεργασιών και δικτύωσης σχολείων-μελών του Δικτύου.

  6. Να δημιουργηθεί το πλαίσιο και να δοθεί η δυνατότητα αξιολόγησης του Δικτύου από τους εκπαιδευτικούς-μέλη, μέσα από διαδικτυακές φόρμες. Ο δημόσιος χαρακτήρας αυτής της αξιολόγησης θα παρέχει τη δυνατότητα προβολής και αξιοποίησης καλών πρακτικών, με στόχο τον εμπλουτισμό και τη βελτίωση του Δικτύου.

  7. Για την καλύτερη λειτουργία των δικτύων και τον προγραμματισμό του διδακτικού έργου των σχολείων, πρέπει να ενημερώνονται όσο το δυνατόν γρηγορότερα οι σχολικές μονάδες μέσω των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Σχολικών Δραστηριοτήτων από το ΥΠΠΕΘ για τα λειτουργούντα δίκτυα. Με αυτό τον τρόπο ο Υπεύθυνος θα είναι σε θέση να δίνει ολοκληρωμένη ενημέρωση στους εκπαιδευτικούς για τα δίκτυα, κατά την περίοδο υποβολής Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή στο εισαγωγικό σεμινάριο που διοργανώνει.

  8. Να ενημερωθούν επίσης από το ΥΠΠΕΘ τα μέλη του Δικτύου και οι Υπεύθυνοι Π.Ε. και Σχ. Δρ. για την έκδοση Βεβαιώσεων Συμμετοχής σχολείων στο Δίκτυο.

  9. Δικτύωση των λειτουργούντων δικτύων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Να γίνει συνεργασία του Δικτύου «Ελιά» με άλλα θεματικά δίκτυα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που έχουν κοινά υποθέματα, όπως δίκτυα για την ενέργεια, για τα απορρίμματα, για τα τοπικά προϊόντα κ.λπ.

  10. Το υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό του Δικτύου καταμετρήθηκε και δεν επαρκεί για να καλυφθούν οι ανάγκες των μελών του Δικτύου. Αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί μέχρι την πλήρη εξάντληση των διαθεσίμων και στη συνέχεια οι ενδιαφερόμενοι να το αντλούν από την ιστοσελίδα του Δικτύου, όπου είναι ήδη διαθέσιμο.

  11. Εκτός από το συντονιστικό ΚΠΕ, τα συνεργαζόμενα ΚΠΕ του Δικτύου να οργανώνουν σεμινάρια που θα απευθύνονται στις περιφερειακές ενότητες ευθύνης τους, με τη στήριξη του συντονιστικού ΚΠΕ και των υπόλοιπων συνεργαζόμενων ΚΠΕ και φορέων.

  12. Να γίνουν προσπάθειες από τα συνεργαζόμενα ΚΠΕ, να συνεχιστούν οι καταγραφές υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων και ελαιώνων, με τη βοήθεια του εντύπου της «Ταυτότητας της ελιάς», που έχει ήδη αποσταλεί στα σχολεία ή της ηλεκτρονικής φόρμας που βρίσκεται στο δικτυακό τόπο του Δικτύου «Ελιά» και να γίνει χαρτογράφηση των υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων.

  13. Να συνεχιστεί η αξιοποίηση των καταγεγραμμένων υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων (μονοπάτια, διαδρομές, έκδοση, τουριστική αξιοποίηση,?.) και να δημιουργηθεί ένα δίκτυο ανθρώπων και φορέων για τη στήριξη των καταγραφών και των μονοπατιών.

  14. Να εμπλουτιστούν οι καταγραφές για τα μονοπάτια με τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα και με πληροφορίες για σημεία παραγωγής και διάθεσης προϊόντων ελιάς και λαδιού.

  15. Να γίνει προβολή στα ΜΜΕ των μονοπατιών με τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα και να δημιουργηθεί ντοκιμαντέρ με αυτό το θέμα.

  16. Να συνεχιστούν όλες οι μέχρι τώρα συνεργασίες και δράσεις που έχει αναπτύξει το Δίκτυο με τη Διεύθυνση Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος & Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το ΤΕΙ Καλαμάτας, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας, το Τμήμα Ελαίας Καλαμάτας – ΕΛΓΟ Δήμητρα, το Επιμελητήριο Μεσσηνίας, τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Δρόμοι της Ελιάς», το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακοπούλου και το Μανιατάκειο Ίδρυμα.

  17. Να γίνει άνοιγμα του Δικτύου στις μεσογειακές χώρες, δίνοντας έτσι διεθνή οντότητα στο Δίκτυο.

  18. Να μελετηθεί η βιοποικιλότητα ελαιοπαραγωγών χωρών της Μεσογείου σε σχέση με την ποιότητα προϊόντων ελιάς και λαδιού, μετά από οργανοληπτικούς ελέγχους.

  19. Στο πλαίσιο αγροτουριστικής ανάπτυξης για την τουριστική προβολή και αξιοποίηση των υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων και του τόπου, να δημιουργηθούν «δεντρόσπιτα» επάνω σε υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα και να γίνει προσπάθεια ένταξης των «δεντρόσπιτων» αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ταυτόχρονα να αξιοποιηθούν ως φόντο καλής επιχειρηματικής πρακτικής από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ο Πολιτιστικός Οργανισμός «Δρόμοι της Ελιάς» ενδιαφέρεται για την υλοποίηση αυτής της δράσης και προτείνει η κατασκευή του πρώτου «ελαιόσπιτου» να γίνει από ανακυκλώσιμα υλικά.

Αφού συντάχθηκε το παρόν πρακτικό, διαβάστηκε και υπογράφεται ως ακολούθως:

Ο Πρόεδρος Τα Μέλη

Γεώργιος Παναγόπουλος Γεώργιος Καραμπάτος

Δήμητρα Μιχαλακοπούλου

Πέτρος Γαβράς

Ελένη Νιάρχου

Ιωάννα Ντίνου

Μαρία Μυλωνά

Δημήτριος Σαρρής

Κάντε κλικ εδώ για να κατεβάσετε το Πρακτικό της συνάντησης της Συντονιστικής Επιτροπής Δικτύου «ΕΛΙΑ» σε μορφή Microsoft Word .doc

Στο όρος των ελαιών

1

Στα 1933 ο Θεόφιλος ζωγράφιζε

?Το μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη?.

Τόπος παραθαλάσσιος,

ραβδιά, κοφίνια, σύνεργα,

και πρόσωπα που εξάγνιζε ο μόχθος.

Ίδια περίπου είναι η σκηνή

που κουβαλάω τόσα χρόνια στο μυαλό μου.

Ο τόπος μόνο είναι ορεινός.

?Πυργάκι? ή ?Παναγίτσα?.

Το όνομα το μαρτυρεί,

και οι χωριανοί μου ακράδαντα πιστεύουν

-καμμία χρεία να το δουν-

εδώ ήταν τόπος οχυρός, βίγλα της Παναγίας,

που είχε υπό τη σκέπη της χωριά κι όλο τον κάμπο.

Και μάλιστα ,το έχουν για πιο σίγουρο

ότι περνά η Παναγιά απ΄ το παλιό της το κονάκι,

παρά ότι περνούν τις κονταυγές οι κυνηγοί.

Κι ας μην είδαν ίχνη από το κτίσμα της ποτέ

μόνο τ? άδεια φυσίγγια.

Ο τόπος μόνο είναι ορεινός.

Σύνεργα περίπου ίδια

και πρόσωπα απαράλλαχτα.

Η μάννα μου στα λιόπανα

με το ραβδί ο πατέρας

και ο παππούλης στα σακιά.

Πρόσωπα που εξάγνισε ο μόχθος.

Έτσι όπως τα ζωγράφισε ο Θεόφιλος

στο μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη.

11

Την εικόνα ετούτη τη βουνίσια

τη λύνει απότομα η βροχή.

Τα πανωφόρια μας ανάρριχτα

σακιάζουμε άρον άρον.

Μια μουσκεμμένη επιστροφή πώς να ξεχάσω.

Γύρω μας πέφταν αστραπές.

Η μάννα μου με κράταγε μακριά απ? τα κυπαρίσσια

απότομα εστράφηκε να με πισωγυρίσει

κι ούτε πρόλαβε.

Μπροστά θηρίος και γυμνός ένας συχωριανός μας.

Κάτι κουρέλια τού είχε αφήσει η αστραπή

ο σκελετός μονάχα και τα σύρματα

η ομπρέλα του

ανοιγμένη.

Το κυπαρίσσι αλώβητο.

Ρίξαμε κάτι τον σκεπάσαμε.

Βρεγμένοι ως το κόκαλο

έως ψυχής βρεγμένοι

κινήσαμε άγγελοι κακών

στην άτεκνη γυναίκα του να πάμε.

Φτερά πεσμένα και βαριά τα σκούρα πανωφόρια μας

να στάζουν,

θανάτου άγγελοι στην πόρτα της

και πως της λένε το και το.

Τριανταπέντε χρόνια και.

Τον άντρα της μπορεί και να τον ξέχασε

εμάς ακόμα μας κοιτάζει μουδιασμένη.

Γιώτα Αργυροπούλου, Νερά απαρηγόρητα , Πλανόδιον 2004

«Ελαία και έλαιον»

Έχεις , ευλογημένο δένδρο της Παλλάδας , πάντα
μια σχέση μυστική με τ’ ουρανού τον ήλιο και το σύννεφο.
Μένεις εκεί ορθή , χλωρόφαιη ελιά , στο πέρασμα των χρόνων
κι οι Φαιδριάδες τραγουδούν κοντά σου ακόμα θαλερές απελευθερωμένες.
Τις νύχτες με ξωθιές , ελιά ανθρωποτρόφα , συζητάς ,
στον κεραυνό και το χιονιά ανοίγεις την καρδιά σου.
Στους λόφους , στις πλαγιές , στ’ ακροθαλάσσια
ψυχανεμίζεσαι το μόχθο σαν αγρότισσα Ελληνίδα ,
σα μαζώχτρα με τα λιόπανα στις ρίζες τις στριφτές σου ,
σα ραβδιστής προσεκτικός , σα λιχνιστής , σαν κλαδευτής
για να φουντώσει η φορεσιά σου.
Κι εκεί στον ελαιώνα στα ασημόφυλλα
προστάτης του καρπού ο »Μόριος Ζευς» ,
χορταίνει με αέρα καθαρό ,
κρυμμένος στα μελαχρινά κλαδιά σου.
Θες του λαδιού η μυρωδιά απ’ το λιοτρίβι ,
θες λαδοπίθαρα με νιόλαδο σειρά ,
δίνουν την αίσθηση της πιο μεγάλης ώρας στη Μεσόγειο.
Κάτω εκεί στης Ολυμπίας τον περίγυρο
και στου Αλφειού την καταπράσινη κοιλάδα ,
τόσοι και τόσοι αθλητές ένα στεφάνι μοναχά αγριελιάς
ποθούν για τρόπαιο ,
γιατί είναι δόξα και τιμή αυτό
στον τόπο που τους γέννησε.
Την Αφροδίτη οι Χάριτες στην Πάφο μ’ αξιοσύνη
αλείφουν με μυρόλαδο απαλά ,
βγαλμένο από τους πλούσιους
ελαιώνες του νησιού.
Δες , κάτω απ’ την παλιά ελιά του Πλάτωνα
στην Ιερά Οδό , πώς εμαζώχτηκε η Αθήνα ,
συνεπαρμένη στου λαδιού τη γειτονιά
απ’ την αέρινη του λιτρουβιού του Αρισταίου μοσκοβόλια.
Ύστερα άγιασε στα χρόνια του Χριστού ο ελαιώνας
και κάθε φύλλο απ’ τις ελιές έσταζε θείο φως ,
αφού στην εκκλησιά το κεχριμπάρι απ’ τον καρπό τους
σκορπά απέραντη ιερότη στα Μυστήρια ,
αγαλινή πρωτόγνωρη ευλογία θεϊκή ,
μ’ από ψαλμούς και δέος υπερούσιο καμωμένη.
Κάθε σταλαματιά τ’ Απρίλη λένε
κι ένα βαρέλι λάδι.
Λοιπόν , φροντίζει ακόμα κι βροχούλα η απριλιάτικη
του καντηλιού το λάδι στα ξωκλήσια τ’ ασπροστόλιστα.
θα ‘σαι , ελιά αγαπημένη,
πάντα το σύμβολο στην πλάση της ειρήνης
και το πολύτιμο του σύννεφου φορτίο
θα σε στολίζει μ’ άνθη ολόλευκα
καθώς κι ασήμι στα γερά αγέρωχα κλαδιά σου.

Τόφαλος Αναστάσιος , δάσκαλος του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πεύκης.